Jaka jest klasyfikacja i parametry techniczne żurawi samojezdnych?
Jednym z podstawowych urządzeń wykorzystywanych podczas prac budowlanych, montażowych czy przeładunkowych jest żuraw samojezdny. Jest to urządzenie dźwigowe, które umieszcza się na podwoziu samochodu o charakterze ciężarowym. Dzięki ich stabilności można przy ich pomocy podnosić, opuszczać i przemieszczać ciężkie ładunki nawet na trudnych terenach.
Wyróżnić możemy różne rodzaje tych urządzeń, które znajdują zastosowanie przy nieco innych pracach. Jaka jest klasyfikacja i parametry techniczne żurawi samojezdnych?
Klasyfikacja żurawi samojezdnych
Istnieje kilka rodzajów klasyfikacji żurawi samojezdnych. Pierwszym z podziałów jest podział z uwagi na rodzaj podwozia, na którym zamontowany jest żuraw. Wyróżnić możemy żurawie samochodowe, terenowe kołowe, jezdniowo-terenowe oraz gąsienicowe. Kolejnym podziałem tych urządzeń jest rodzaj napędu. Żurawie samojezdne mogą być napędzane napędem spalinowo-elektrycznym, spalinowo-mechanicznym lub spalinowo-hydraulicznym.
Parametry techniczne żurawi samojezdnych
Decydując się na wynajem dźwigów, należy zwrócić uwagę na ich parametry techniczne. W przypadku żurawi samojezdnych istotnych jest wiele różnych parametrów:
- udźwig żurawia, czyli maksymalna wartość jego obciążenia, która zależna jest przede wszystkim od długości wysięgu i wysięgnika czy rodzaju olinowania,
- moment udźwigu, czyli ciężar ładunku zawieszonego na konkretnym wysięgu żurawia,
- wysokość podnoszenia, czyli odległość powierzchni oporowej urządzenia ładunkowego od osi żurawia,
- wysięg, czyli odległość osi haka nośnego od osi obrotu żurawia,
- kąt obrotu, który zwykle jest pełny (należy natomiast pamiętać, że ładunek nie może się znaleźć nad kabiną),
- masa żurawia, czyli masa własna urządzenia bez paliwa,
- zdolność pokonywania wzniesień, czyli wartość, która określa maksymalne nachylenie podłoża, które jest w stanie pokonać żuraw samojezdny przy stałej prędkości,
- prędkość ruchów roboczych, czyli prędkość jazdy żurawia, a także jego podnoszenia i opuszczania ładunków, teleskopowania i obrotu.