Co to znaczy, że żurawie są objęte dozorem technicznym?
Bezpieczeństwo jest jednym z głównych priorytetów podczas korzystania z maszyn i pojazdów każdego rodzaju. Eksploatacja urządzeń transportu bliskiego wiąże się jednak ze szczególnie licznymi zagrożeniami, ponieważ są one używane do przemieszczania ładunków o znacznej masie, stąd każda awaria spowodowana usterką sprzętu może przekładać się nie tylko na wysokie straty materialne, ale także na poważne obrażenia zarówno samego operatora, jak i osób przebywających w pobliżu. W przypadku wielu z nich, w tym dźwigów samojezdnych, czyli popularnych żurawi samochodowych przepisy przewidują obowiązek spełniania przez nie wymogów wynikających z objęcia dozorem technicznym. Przekonajmy się, co to oznacza i jak wygląda w praktyce.
Czym jest nadzór techniczny?
Nadzór techniczny jest sprawowany przez specjalnie w tym celu powołaną instytucję tj. Urząd Dozoru Technicznego (UDT), którego zadaniem jest sprawdzanie stanu technicznego rozmaitych urządzeń, a także dopuszczanie ich do użytkowania. Zakres wynikających z nadzoru obowiązków może być różny, w zależności od tego, w jakim trybie jest realizowany. W myśl obowiązujących przepisów może to być dozór pełny, ograniczony lub uproszczony, a jego sprawowanie oznacza wykonywanie badań odbiorczych, okresowych, kontrolnych, eksploatacyjnych, a także powypadkowych i poawaryjnych.
Jak wygląda dozór nad żurawiami samojezdnymi?
Żurawie samojezdne to urządzenia, które pozwalają na podnoszenie oraz przemieszczanie ładunków mogąc samodzielnie docierać do miejsca prowadzenia robót dzięki podwoziu będącego samochodem ciężarowym lub specjalnie zaprojektowaną konstrukcją. Są one objęte pełnym dozorem technicznym UDT. Ich badania okresowe przeprowadza się co roku. Co 30 dni konieczne będzie natomiast wykonywanie przeglądu konserwacyjnego.